کد مطلب:313379 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:185

وفات علیا مخدره زینب
در بحر المصائب گوید: حضرت زینب علیهاالسلام بعد از واقعه ی كربلا و رنج شام و محنت ایام، چندان بگریست كه قدش خمیده و گیسوانش سفید گردید؛ دائم الحزن بزیست تا رخت به دیگر سرای كشید.

نیز گوید: علیا مخدره ام كلثوم، بعد از چهار ماه از ورود اهل بیت به مدینه ی طیبه، از این سرای پر ملال به رحمت خداوند لایزال پیوست. وقتی هشتاد روز از وفات ام كلثوم بگذشت، شبی علیا مخدره زینب مادرش را در خواب دید و چون بیدار شد بسیار بگریست و بر سر و صورت خویش بزد تا از هوش برفت. زمانی كه آمدند و آن مخدره را حركت دادند، دیدند روح مقدس او به شاخسار جنان پرواز كرده است. این وقت آل رسول و ذریه ی بتول، در ماتم آن مخدره به زاری درآمدند چندان كه گویی اندوه عاشورا و آشوب قیامت برپا شد. و این واقعه ی جانگداز، در دهم رمضان (یا چهاردهم رجب، بنا بر قول عبیدلی نسابه متوفی در سنه ی 277 در كتاب اخبار زینبیات) از سال 62



[ صفحه 104]



هجری روی داد. وفات این مخدره در سنه ی 62 مورد اتفاق همگان است، ولی در تاریخ روز وفات وی بین مورخان اختلاف وجود دارد، و گذشته ی بر دو قولی كه ذكر شد، بعضی نیز وفات او را در شب یكشنبه پنجم ماه رجب دانسته اند، و الله اعلم بحقائق الامور.